15ФЛФЛ034 - Филозофија историје

Спецификација предмета
НазивФилозофија историје
Акроним15ФЛФЛ034
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ7.0Статус предметаобавезан
    Условљност другим предметиманемаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаСтудирање филозофије историје има неколико основних циљева: апсолвирање повесног мишљења у филозофији, тематско овладавање повешћу филозофске дискусије о појму времена, повести и повесности, оријентација у дискусијама о проблему заснивања филозофије историје, као и оријентација у филозофском заснивању историографске науке. Од посебног је значаја да студирање филозофије историје, у хоризонту савремене филозофије омогући добар тематски увид у водеће филозофске концепције и проблеме савремене епохе.
    Исходи учења (стечена знања)Исход предмета састоји се у овладавању грађом филозофске рефлексије проблема времена и проблема историје.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеАнтичка историографија и проблем напретка у античкој филозофској литератури; јудеохришћанско повесно мишљење; појам времена и историје код Августина; Вико и генеза секуларне филозофија повести; Хердерова филозофија повести; Кантов појам времена и повести; Хегелова феноменологија времена и повести; Марксово повесно мишљење; Критика историјског ума (Дилтај); Савремени спорови око филозофије повести и повесног мишљења (Неокантовство: Зимел); Хајдегеров појам времена и повесности, Левит и стратегије оспоравања филозофије повести
    Садржај практичне наставеАнализа изворних текстова.
    Литература
    1. Августин, Држава божија, ЦИД Подгорица, 2004, (стр. 982-1005.)
    2. Вико, Ђ., Начела нове знаности, Напријед, Загреб, 1982, (стр. 76-134.)
    3. Монтескје, Ш., О духу закона, Београд 1989, Том I, (стр. 11-29, 329-354.), Том II, (стр. 285-301.)
    4. Кант, И. „Идеја опште историје усмерене ка остварењу светског грађанског поретка“ и „Нагађања о почетку историје човечанства“ у: Ум и слобода, Идеје, Београд 1974.
    5. Хердер, Ј. Г., Идеје за филозофију повести човечанства, ИКЗС, Нови Сад (стр. 209-236.) 2012.
    6. Хегел, Г. В. Ф., Филозофија историје, Федон, Београд, 2006, (стр. 5-130)
    7. К. Маркс, „Економско-филозофски рукописи из 1844. године“ у: Рани радови Маркса и Енгелса, Напријед, Загреб 1978, (стр. 256-271.)
    8. Дилтај, В., Израдња историјског света у духовним наукама, БИГЗ, Београд 1980, (стр. 253-350.)
    9. Хајдегер, М., Битак и вријеме, Напријед, Загреб, 1985, (стр. 423-498.)
    10. Зимел, Г., Проблем филозофије историje , ИКЗС, Ср. Карловци/Н. Сад, 1994, (стр. 147-212.)
    11. Левит, К., Свјетска повијест и догађање спаса, Загреб/Сарајево, 1990, (стр. 235-273.)
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеЛекције. Дијалог на одабрану тему. Практична демонстрација текстуалне анализе. Истраживачки рад.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава10Усмени испит60
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари20
    Врх стране