15СФСФ065 - Генеративна граматика

Спецификација предмета
НазивГенеративна граматика
Акроним15СФСФ065
Студијски програмСрпска филологија: Српски језик и књижевност
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ5.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметимаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаДа се студенти упознају са основним поставкама генеративног приступа у лингвистици и са моделима који су довели до утемељења минималистичког програма; да овладају основним терминима и појмовима генеративне граматике; да разумеју везу између података и теорије у синтакси и лингвистици; да се оспособе за примену теоријских појмова на синтаксичке податке у циљу анализе података и аргументације.
      Исходи учења (стечена знања)Усвојеност кључних термина и појмова из области генеративне граматике и структурних односа у реченици; разумевање граматичких механизама у простим (изјавним и упитним) реченицама; оспособљеност за употребу рачвастих дијаграма за анализирање простих реченица; развијена аналитичка способност за препознавање проблема и за њихово решавање; способност за разумевање и објашњавање језичких појава.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеГенеративна граматика: психолошке импликације, веза језика и ума. Универзална граматика. Генеративна фонологија од почетака до данас. Генеративна синтакса и семантика од почетака до данас. Минималистички програм.
      Садржај практичне наставеУвежбавање стеченог знања на језичким подацима. Дискусија.
      Литература
      1. Chomsky, N. (2000). New horizons in the study of language and mind. Oxford: OUP .
      2. Mihaljević, M. (1998). Generativna sintaksa i semantika . Zagreb: Hrvatsko filološko društvo.
      3. Paunović, T. (2003). Fonetika i/ili fonologija? Kritički prikaz fonoloških teorija XX veka. Niš: Prosveta.
      4. Progovac, Lj. (2005). A Syntax of Serbian . Bloomington, Indiana: Slavica.
      5. Арсенијевић, Б., Халупка-Решетар, С. (ур). 2016. Српски језик у савременој лингвистичкој теорији . Ниш: Универзитет у Нишу.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      21
      Методе извођења наставеТеоријска настава, дискусије, практична настава.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавањаПисмени испит
      Практична наставаУсмени испит50
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари50
      Врх стране