15DFJ9 - Englesko-srpska kognitivna semantika

Specifikacija predmeta
Naziv Englesko-srpska kognitivna semantika
Akronim 15DFJ9
Studijski program Jezik i književnost
Modul
Tip studija doktorske akademske studije trećeg stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 10.0 Status predmeta izborni
      Uslovljnost drugim predmetima završene diplomske akademske studije (master)Engleskog jezika i književnosti Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta da studenti ovladaju teorijskim, metodološkim i praktičnim znanjima iz kognitivne semantike i kontrastivne lingvistike, na osnovu kojih će moći samostalno da analiziraju sličnosti i razlike u pojmovnim sistemima engleskog i srpskog jezika i da steknu uvid u to kako se u ova dva jezika konceptualizuje i segmentira vanjezička stvarnost.
      Ishodi učenja (stečena znanja) usvojenost relevantnih znanja, pojmova i termina; praktični aspekti –aktivna primena usvojenih znanja u konkretnim zadacima s podacima na engleskom i srpskom jeziku; sposobnost vršenja samostalnog istraživanja
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Kontrastivna analiza L1 (engleskog) i L2 (srpskog); tercijum komparacionis (TC). Pojmovni i leksički nivo kontrastiranja. Kognitivna semantika: semantička i pojmovna struktura, enciklopedijsko znanje, konstruisanje značenja. Metafora i metonimija kao kognitivni i kognitivno-kulturološki fenomeni (kulturni simboli, obrascii stereotipi). Univerzalnost i varijacija u metaforičkoj konceptualizaciji u različitim kulturama.Leksičko značenje u kognitivnoj semantici: leksički pojam i kognitivni modeli. Reči kao radijalne mreže –polisemija; doslovno i preneseno značenje; centralno značenje (prototipičnost, istaknutost). Pojmovna metafora i metonimija kao mehanizmi proširenja leksičkog značenja. Kontrastiranje engleskog i srpskog jezika po sledećim dimenzijama: pojmovni domeni i leksička polja, pojmovi i njihova leksikalizacija (npr. pojmova boja, emocija, rođačkih odnosa, važnosti i sl.), leksičke i pojmovne praznine.
      Sadržaj praktične nastave Utvrđivanje gradiva; izlaganje rezultata samostalnih istraživačkih projekata.
      Literatura
      1. Evans,Vyvyan&Green, Melanie. (2006). Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh:Edinburgh University Press Ltd.
      2. Evans, Vyvyan. (2009). How Words Mean: Lexical Concepts, Cognitive Models, and Meaning Construction. Oxford: Oxford University Press.
      3. Goatley, Andrew. (2007). Washing the Brain Metaphor and Hidden Ideology. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins.
      4. Goddard, Cliff. (2011). Semantic Analysis. A Practical Introduction. 2nd edition. Oxford, New York: Oxford University Press.
      5. Klikovac, Duška. (2004). Metafore u mišljenju i jeziku. Beograd: Biblioteka XX vek: Knjižara Krug.
      6. Krzeszowski, Tomasz P. (1990). Contrasting Languages. The Scope of Contrastive Linguistics.Berlin, New York: Mouton de Gruyter
      7. Kövecses, Zoltan. (2005). Metaphor in Culture. Universality and Variation. Cambridge, New York: Cambridge University Press.
      8. Kövecses, Zoltan. (2006). Language, Mind and Culture. A Practical Introduction. Oxford, New York: Oxford University Press.
      9. Kövecses, Z.(2010). Metaphor. A Practical Introduction. 2nd edition. Oxford: Oxford University Press.
      10. Taylor, John R. (2003). Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory. 3rd edition. Oxford: Clarendon Press
      11. Wierzbicka, Anna. (1997). Understanding Cultures through their Key Words. English, Russian, Polish, German, and Japanese. New York, Oxford: Oxford University Press.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      5 2
      Metode izvođenja nastave samostalno usvajanje gradiva; diskusija o relevantnim člancima, rezultatima istraživanja i urađenim zadacima.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 60
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari 40
      Vrh strane