15СЈСЈ020 - Општа лингвистика 2: Теорије

Спецификација предмета
НазивОпшта лингвистика 2: Теорије
Акроним15СЈСЈ020
Студијски програмСрпска филологија у контакту са словачком/мађарском филологијом
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
    Условљност другим предметимаПоложен испит из предмета Општа лингвистика 1: Појмовник и систематизацијaОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаУпознавање са одабраним важнијим општелингвистичким теоријама.
    Исходи учења (стечена знања)Студент познаје и уме да критички тумачи одабране важније општелингвистичке теорије, као и литературу о њима.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеСтруктурална и контекстуална парадигма – Одабране теме: I. 1. Теорија научних парадигми (комплементарност теоријских научних објашњења.), 2. Де Сосирова парадигма, 3. Јакобсонова парадигма, 3. Семиологија, 4. Филозофија обичнога говора и Теорија говорних чинова (Остин, Серл), 5. Контекстуална системска лингвистика (Британци), 6. Бернстајнова теорија језика, 7. Етнографија комуникације (Хајмз), 8. Социологија језика и Социолингвистика, 9. Планирање језика и Језичка политика, 10. Семантика и Прагматика, 11. Реторика, 12. Когнитивне науке; II. 1. Tеорије о природи, пореклу и развоју језичке (говорне) способности и човекове симболичке моћи уопште, 2. Биолошко-физиолошке основе језика (говора): лингвистика и палеолингвистика; 3. Теорија вербалне и невeрбалне комуникације.
    Садржај практичне наставеУвид у oодабрану најважнију литературу и њено тумачење.
    Литература
    1. Бугарски, Ранко. Лингвистика о човеку [Сабрана дела 3]. Београд: XX век – Чигоја, 1996, одабране теме
    2. Радовановић, Милорад. Списи из контекстуалне лингвистике. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 1997, одабране теме.
    3. Радовановић, Милорад. Социолингвистика. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2003, одабране теме.
    4. Радовановић, Милорад. Планирање језика. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2004, одабране теме.
    5. Јанићијевић, Јасна. Комуникација и култура. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2006, по избору.
    6. Огден, Ч. К., А. А. Ричардс. Значење значења, Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2001, по избору.
    7. Остин, Џон. Како деловати речима. Нови Сад: Матица српска, 1994, по избору.
    8. Серл, Џон, Говорни чинови. Београд: Нолит, 1991, по избору.
    9. Пик, Паскал, Лоран Сагар, Гислен Деан, Сесил Лестјен. Најлепша прича о говору. Нови Сад: Академска књига, 2011, по избору.
    10. Ивић, Милка. Правци у лингвистици. Београд: XX век, 2001, одабране теме.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    21
    Методе извођења наставеНаставне методе: Mетода усменог излагања; метода разговора (дијалошка метода); метода демонстрације (показивања); метода практичних активности; метода рада са књигом (метода читања, текст-метода)
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавањаПисмени испит70
    Практична наставаУсмени испит
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари30
    Врх стране