15ФЛФЛ027 - Онтологија 2

Спецификација предмета
НазивОнтологија 2
Акроним15ФЛФЛ027
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ5.0Статус предметаобавезан
    Условљност другим предметиманемаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаУпознавање са метафизиком као средишњим филозофским становиштем у историјском развоју филозофије. Повезивање онтолошких појмова и проблема са темељима човековог сазнања, његове праксе и стваралаштва. Стицање знања о средишњим онтолошким концепцијама. Увид у проблем филозофског позиционирања онтологије као средишње филозофске дисциплине.
    Исходи учења (стечена знања)Стицање свеобухватног знања о историјском развоју средишњих филозофских појмова. Оријентисање у погледу основних становишта која су довођена у везу са идејом прве филозофије. Стицање претпоставки за конкретну примену средишњих појмова онтолошке традиције у контексту савременог света.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеКантова критичка ревизија онтологије. Фихтевово сједињавање онтологије са практичком филозофијом. Шелингова концепција онтологије и филозофиј а природе. Хегелово утемељење онтологије као науке логике. Постхегеловско оспоравање онтологије. Ничеова онтологија. Феноменолошка онтологија. Фундаментална онтологија. Савремене ревизије онтологије. Етика као прва филозофија. Могућности савремене трансформације онтологије.
    Садржај практичне наставеРад на изради семинарског рада. Практична примена филозофских сазнања са подручја темељног онтолошког вокабулара у његовом сучељавању са актуелним филозофским проблемима
    Литература
    1. Кант, И., Који су стварни напреци које је метафизика остварила у Немачкој од Лајбницових и Волфових времена, ИКЗС, Нови Сад, 2004.
    2. Фихте, Ј. Г., О појму учења о науци, БИГЗ, Београд, 1976
    3. Шелинг, Ф. В. Ј., Увод у Нацрт система филозофије природе, ИКЗС, Нови Сад, 2009.
    4. Хегел, Г. В. Ф., Наука логике I. Учење о бићу, БИГЗ, Београд 1976.
    5. Ниче, Ф., „Како је прави свет постао бајка“, у: Књига о филозофу, Службени гласник, Београд, 2011.
    6. Хусерл, Е., Картезијанске медитације, ЦЗКССО, Загреб 1975.
    7. Хајдегер, М., Битак и време (Увод), Завод за уџбенике, Београд, 2007.
    8. Хартман, Н., «Предмет спознаје. Онтологијско утемељење» (189-323); «Свијест проблема и прогрес спознаје «(452-479), Напријед, Загреб, 1976.
    9. Адорно, Т. В., »Однос спрам онтологије«, у: Негативна дијалектика, БИГЗ, Београд, 1979.
    10. Левинас, Е., “Да ли је онтологија фундаментална?“, у: Међу нама, ИКЗС, Нови Сад 1998.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеLekcije. Dijalog na zadatu temu. Praktična demonstracija tekstualne analize. Istraživački rad.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава10Усмени испит60
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари20
    Врх стране