15ФД4 - Античка филозофија
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Античка филозофија | |||
| Акроним | 15ФД4 | |||
| Студијски програм | Филозофија | |||
| Модул | ||||
| Тип студија | докторске академске студије трећег степена | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 10.0 | Статус предмета | изборни | |
| Условљност другим предметима | Нема | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Основна намера наставе из предмета „Античка филозофија“ је тематизација фундаменталних питања, кључних ставова и носећих идеја водећих грчких филозофа, како на генералном нивоу тако и у појединачним елаборацијама. Такође, циљ предмета је оспособљавање студената за самостално апсолвирање и анализирање, како усмено тако и писмено, различитих фрагмената и текстова античких филозофа. Затим, омогућавање студентима постизања компетентности у процени различитих дела, узимајући притом у обзир доступне оригиналне радове и коментаре савремених филозофа. Коначно, утврђивање утицаја античке филозофске баштине на развој потоње филозофије, и уопште на "Weltanschauung" модерног човека западне цивилизације. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Студенти треба да стекну продубљене увиде у једну од најзначајнијих епоха у филозофији, који ће им омогућити потпуну самосталност у каснијем професионалном бављењу филозофијом. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Проблем почетка античке филозофије; Постулирању форме мишљења филозофије као појмовног мишљења; Једно и мноштвo; Arche i stoiheion; Logos у грчкој филозофији; Physis-nomos; Ступњеви сазнања и релација знања и истинитог схватања у Држави, Менону и Теетету; Учење о идејама у Платоновим дијалозима; Учење о души у Федону, Федру и Држави; Dikaiosyne као конституишући фактор ваљане политеје и ваљаних грађана; Критика и дефиниција софиста у Држави и Софисту; Поимање Демијурга у Тимају; Аристотелова аитиологија; Телеологија и нужност; Теологика, Dynamis-energeia (i entelecheia), Категорије; Душа и тело у спису О души; Блаженство и пријатељство у Аристотеловим делима; Аристотелово учење о полису, Перипат као научно-истраживачка институција; Логика Стое; Космологија Стое; „Живот у сагласности са природом”; Разлика између атомистичког и епикурејског поимања атома; Епикурејско схватање богова и смрти; Епикурејска терапеутика страсти и страха: ataraxia; Пиронова критика чулног сазнања и Енесидемова критика ума; Значај Цицерона за преношење филозофске терминологије на латински језик; Новопитагорејство и нови кинизам; Хеленистичко-јеврејска синтеза оличена у Филону из Александрије; Плотиново захватање бога и поимање еманације; Друге новоплатонистичке школе. | |||
| Садржај практичне наставе | ||||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 5 | 3 | |||
| Методе извођења наставе | Дијалошка метода, анализа текстова, консултације | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 20 | Писмени испит | ||
| Практична настава | Усмени испит | 50 | ||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | 30 | |||

