15ФС006 - Интонациони реченични модели

Спецификација предмета
НазивИнтонациони реченични модели
Акроним15ФС006
Студијски програмСрпска филологија: Српски језик и књижевност
Модул
Тип студијамастер академске студије другог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљност другим предметимаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаУпознавање с карактеристикама интонације и функцијама које она има на различитим језичким нивоима, упознавање с методологијом испитивања интонације.
    Исходи учења (стечена знања)Усвојени појмови у вези са интонацијом и оспособљеност за примену теоријских и практичних знања из области интонације на различитим нивоима језичке анализе.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставе1. Појам интонације. 1.1. Карактеристике. 1.2. Функције. 2. Интонационе јединице. 3. Темпо. 4. Ритам. 5. Паузе. 6. Интонационе контуре исказа (обавештајни, упитни, заповедни, други типови). 7. Фокус и интонационе контуре. 8. Типови интонационих контура у говорном параграфу. 9. Интонациони дискурсни маркери. 10. Однос интонације и акцента. 11. Говорни израз емоција. 12. Интонационе језичке универзалије.
    Садржај практичне наставеСлушање и анализа одабраних примера интонационих јединица различитих структура и функција. Анализа значајних експерименталних истраживања интонације.
    Литература
    1. Ивић, Павле, Илсе Лехисте. Прозодија речи и реченице у српскохрватском језику. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 1996.
    2. Lehiste, Ilse. Suprasegmentals. Cambridge – Massachusetts – London: The M.I.T. Press, 1977.
    3. Wennerstrom, Ann. The Music of Everyday Speech. Prosody and Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press, 2001.
    4. Gussenhoven, Carlos. The Phonology of Tone and Intonation. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
    5. Sredojević, Dejan. Fonetsko-fonološki opis akcenata u standardnom srpskom jeziku – od specifičnog ka opštem. Novi Sad: Filozofski fakultet, 2017.
    6. Godjevac, Svetlana. Transcribing Serbo-Croatian Intonation. In: Prosodic Typology. The Phonology of Intonation and Phrasing. Sun-Ah Jun (ed.). Oxford: Oxford University Press, 2006.
    7. Vuletić, Branko. Lingvistika govora. Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za fonetiku, FF press, 2007.
    8. Ladd, Robert D. Intonational Phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
    9. Swerts, Marc, Ronald Geluykens. Prosody as a Marker of Information Flow in Spoken Discourse. Language and Speech, 37/1 (1994): 21–43.
    10. Јокановић-Михајлов, Јелица. Акценат и интонација говора на радију и телевизији. Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије, 2007.
    11. Средојевић, Дејан, Љиљана Суботић. Дугоузлазни акценат у новосадском говору: фонетске карактеристике и фонолошка интерпретација. Зборник Матице српске за филологију и лингвистику LIV/2 (2011): 108–133.
    12. Средојевић, Дејан. Препознавање новосадског изговора и ставови према њему. Вера Васић, Гордана Штрбац (ур.). Говор Новог Сада. Св. 2, Морфосинтаксичке, лексичке и прагматичке особине. Нови Сад: Филозофски факултет, Одсек за српски језик и лингвистику, 2011, 378–398.
    13. Pozojević-Trivanović, Marija. Integritet govora. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu. Filozofski fakultet, FF press, 2007.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    21
    Методе извођења наставеМонолошка и дијалошка метода. Метода демонстрације (аудитивни и мултимедијални прилози). Учење путем решавања проблема.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава5Усмени испит40
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари45
    Врх стране