15МД032 - Историјска синтакса српског језика
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Историјска синтакса српског језика | |||
Акроним | 15МД032 | |||
Студијски програм | Методика наставе | |||
Модул | ||||
Тип студија | докторске академске студије трећег степена | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 10.0 | Статус предмета | изборни | |
Условљност другим предметима | Облик условљености | |||
Циљеви изучавања предмета | Упознавање (1) с принципима и методологијом историјске синтаксе и (2) са узроцима и последицама синтаксичких промена у српском језику | |||
Исходи учења (стечена знања) | (1) Познавање релевантних научних питања историјске синтаксе, (2) способност уочавања и тумачења екстралингвистичке и интралингвистичке условљености синтаксичких промена у српском језику, (3) способност тумачења синтаксичких феномена у старосрпским текстовима, (4) могућност дијахроног образлагања синтаксичких појава у савременом српском језику | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | 1. Кључна питања историјске синтаксе (Тумачење историјскојезичких података; Говор наспрам писаном тексту; Детерминанте синтактичких промена: структурни процеси, типолошки фактори, функционални фактори, прагматични фактори; Синтактичке промене узроковане језичким контактом); 2. Синтакса просте реченице (Структура просте реченице у позном праславенском; Промене у реченичним обрасцима; Реченични конституенти: субјект, објект, предикат, слагање, негација; Ред речи: редослед субјекта и глагола, редослед објекат и глагол, редослед директног и индиректног објекта, положај прилога, последице промене реда реда; Именска синтагма: језгро именске синтагме, одредбе; Глаголска синтагма: време, аспект, топикализација, комплементизација); 3. Координација (Синтактички, семантички и прагматични основе координације; Јукстапозиција; Између хипотаксе и паратаксе; Маркери координације; Координација кроз конекторе; Извори конектора; Положај конектора; Обрасци координације); 4. Субординација (Субординација кроз субординаторе; Извори субординатора; Положај субординатора; Комплементизација; Релативизација; Адвербијална субординација: намера, услов и допусност, узрок, време, поређење). | |||
Садржај практичне наставе | Читање и синтаксичка анализа старосрпским текстовима | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
5 | 2 | |||
Методе извођења наставе | (1) Предавање, (2) дискусија, (3) презентација, (4) проблемски задаци | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 50 | Писмени испит | 50 | |
Практична настава | Усмени испит | |||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | ||||
Семинари |