15СЈСЈ004 - Фонетика и ортоепија српског језика
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Фонетика и ортоепија српског језика | |||
| Акроним | 15СЈСЈ004 | |||
| Студијски програм | Српска филологија у контакту са словачком/мађарском филологијом | |||
| Модул | ||||
| Тип студија | основне академске студије првог степена | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5.0 | Статус предмета | обавезан | |
| Условљност другим предметима | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Упознавање са основним поставкама и појмовним апаратом опште фонетике и овладавање знањима о устројству и функционисању фонетског система стандардног српског језика и овладавање правилима прозодијског система и ортоепском нормом стандардног језика. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Усвојени садржаји из основних поставки и појмовног апарата фонетике. Познавање устројства и функционисања фонетског система стандардног српског језика. Функционално познавање правила прозодијског система стандардног језика и његове ортоепске норме. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Теоријска настава: Појам језика. Стандардни језик. Говорени и писани вид језика. Увод у фонетику: фонетика и фонологија. Основи фонетике. Врсте фонетике. Артикулациона сегментна фонетика: сегменти говора (гласови и њихова творба), органи и процеси. Вокали. Консонанти. Сонанти (апроксиманти). Гласовни систем српског језика. Место артикулације. Начин артикулације. Фонеме – алофони. Слог и супрасегменти – акценат. Прозодијски систем стандардног српског језика, инвентар и правила дистрибуције. Ортоепска норма стандардног српског језика. | |||
| Садржај практичне наставе | Решавање проблемских задатака који прате програм теоријске наставе и провера усвојених теоријских знања. Вежбање препознавања места акцента. Вежбање препознавања квантитета акцента. Вежбање препознавања квалитета акцента. Вежбање уочањавања и препознавања разлике између кратких акцената. Вежбе корекције изговора и акцената. Исправљање фонетских и акценатских дијалектизама. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 2 | |||
| Методе извођења наставе | Монолошка и дијалошка метода. Метода демонстрације (аудитивни и мултимедијални прилози). Учење путем решавања проблема. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 5 | Писмени испит | 30 | |
| Практична настава | 10 | Усмени испит | 35 | |
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | 20 | |||
| Семинари | ||||

