21ФЛ062 - Биоетика
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Биоетика | |||
Акроним | 21ФЛ062 | |||
Студијски програм | Филозофија | |||
Модул | ||||
Тип студија | основне академске студије првог степена | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3.0 | Статус предмета | изборни | |
Условљност другим предметима | нема | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Циљ предмета Биоетика је нова грана „примењене“ или „практичке етике“, која се развила од седамдесетих година 20. века, бележећи врло интензиван развој и привлашећи велику пажњу како научних и медицинских кругова, тако и шире јавности у развијеним земљама, а онда постепено и самих филозофа и теоретичара с подручја филозофске етике. Интерес за фундаментална питања живота (првенствено у његовом био-медицинском, а онда и у социјалном погледу), заштиту права свих облика живота, нови концепт медицинске етике и нови однос према различитим аспектима савремене егзистенције људи одредили су да биоетика у данашње време постане подручјем високих нада, али и теоријских контроверзи. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Предмет треба да омогући студентима упознавање с основним правцима и проблемима савремене дискусије о различитим биоетичким проблемима. Успостављање могућности да се студенти оријентишу у савременим биоетичким дискусијама и питањима. Формирање самосталног мишљења о савременим биоетичким дилемама и контроверзама. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | Појам биоетике; Разлози и околности настанка биоетике; Проблем одређења предмета биоетике; Проблем методе биоетике; Филозофске и аксиолошке основе биоетике; Моћ и немоћ биоетичке експертизе; Етика против биоетике?; Медицинска етика и биоетика као нова медицинска етика; Основни проблеми биоетике; Биоетика као еколошка етика; Биоетика као „етика животиња“?; Биоетички појам живота; Биоетика, генетика и пренатална дијагностика; Биоетика и полност (Проблем побачаја; Проблем оплодње; Проблем стерилизације); Проблем биомедицинских експеримената на човеку; Проблем пресађивања органа; Еутаназија и достојанство смрти (Контроверзе еутаназије; Право на еутаназију); Етичке дилеме еугенике; Биуоетика и болести зависности; Биоетика и инфекција ХИВ-ом; Геронтолошка етика; Медицина у времену ограничених економских и финансијских ресурса. | |||
Садржај практичне наставе | Рад на вежбама на коме ће се студенти фокусирати на одређене биоетичке проблеме и парадигматичне случајеве. | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
1 | 2 | |||
Методе извођења наставе | Проблемска настава; текстуална анализа; демонстративна метода | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | ||
Практична настава | Усмени испит | 70 | ||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | 20 | |||
Семинари |