15ФД19 - Филозофија духа

Спецификација предмета
НазивФилозофија духа
Акроним15ФД19
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијадокторске академске студије трећег степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ10.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметимаНема посебног услова.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаДокторанти треба да продубе знање из филозофије духа стечено на основним академским студијама тако што ће се упознати са актуелним концепцијама које дискутују проблем односа духа и тела из аналитичке и неурофилозофске перспективе.
      Исходи учења (стечена знања)Докторанти ће умети да заузму и одбране сопствени став у конфронтацији са актуелним филозофским позицијама на пољу филозофије духа (дуализам, физикализам, бихевиоризам, теорија идентитета, функционализам, елиминатизам, конекционизам итд.); такође ће развити сензибилитет за формално-аналитичку аргументацију, али и за алтернативне типове образлагања ставова.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеДуализам и покушај његовог превазилажења у актуелној филозофији духа. Компјутерски модели свести. Појам супервенијенције. Ментална узрочност. Концепт феноменалне свести. Проблем qualia. Неурофилозофија мишљења, воље и емоција. Филозофија психологије. Теорије личног идентитета. Етички проблеми (проблем слободе воље, каузалне интерпретације мотивације и делања итд.).
      Садржај практичне наставеАнализа текстова
      Литература
      1. Бергсон, А.: Материја и памћење, Федон, Београд 2013.
      2. Бостром, Н.: Суперинтелигенција, Академска књига, Нови Сад 2018.
      3. Витгенштајн, Л., Философска истраживања, Нолит, Београд 1969.
      4. Павковић, А. (прир.), Свест и сазнање, Нолит, Београд 1980.
      5. Расел, Б., Анализа духа, Откровење, Београд 2008.
      6. Rorty, R.: Filozofija i ogledalo prirode, Veselin Masleša, Sarajevo 1990.
      7. Roth, G.: Aus Sicht des Gehirns, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 2009.
      8. Ryle, G., The Concept of Mind, Penguin Books, Harmondsworth 1966.
      9. Станковић, Б. (прир.), Психофизички идентитет или сазнајно повлашћен положај?, Мали Немо, Панчево 2004.
      10. Трећи програм Радио Београда, бр. 123–124, III–IV, Београд, 2004, стр. 189–308 (темат: проблем идентитета).
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      53
      Методе извођења наставеДијалошка метода, анализа текстова
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања20Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит50
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари30
      Врх стране