15ФЛФЛ014 - Општа методологија

Спецификација предмета
НазивОпшта методологија
Акроним15ФЛФЛ014
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
    Условљност другим предметимаНема посебног услова.Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је да студенти стекну увид у методолошке основе наука и филозофску рефлексију (научних) метода као и да добију преглед метода које се користе у наукама и филозофији. Студенти такође требају да буду упознати са историјским развојем методологије природних и духовних наука од класика до модерних аутора.
    Исходи учења (стечена знања)Исход предмета је да студенти умеју да сагледају како се примењују различите методе у научној пракси и како се оне промишљају на нивоу филозофије метода.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеОпшти приступ: одређење методологије, преглед историје методологије, подела методологије. Методологија природних и друштвених наука (објашњење versus разумевање). Појам методе. Научне и филозофске методе. Филозофско промишљање метода: анализа и синтеза, апстракција, генерализација, специјализација; дефиниција, деоба, класификација; дедукција, индукција; доказ; опис, мерење; верификација, фалсификација. Научне методе: научно посматрање, експеримент, аксиоматска метода, метода формализације, метода моделовања, статистичка метода, системска метода.
    Садржај практичне наставеУпознавање са различитим методама путем анализе и дискусије методолошких текстова.
    Литература
    1. Бекон, Ф.: Истинита упутства за тумачење природе, Службени гласник, Београд 2009.
    2. Weber, M.: Metodologija društvenih nauka, Globus, Zagreb 1989.
    3. Винделбанд, В.: Шта је филозофија и други списи, ПЛАТΩ, Београд 2002.
    4. Врикт, Г. Х. фон: Објашњење и разумевање, Нолит, Београд 1975.
    5. Декарт, Р.: Расправа о методи, Слободна књига, Београд 1996.
    6. Кант, И.: Логика, Графос, Београд 1990.
    7. Коен, М.-Е. Нејгел: Увод у логику и научни метод, Јасен, Београд 2006.
    8. Перс, Ч. С.: Изабрани списи, БИГЗ, Београд 1993.
    9. Попер, К. Р.: Објективно сазнање, Паидеиа-ЦИД, Београд-Подгорица 2002.
    10. Фуко, М.: Археологија знања, Плато, Београд 1999.
    11. Хирш, Е. Д.: Начела тумачења, Нолит, Београд 1983.
    12. Шешић, Б.: Општа методологија, Научна књига, Београд 1971.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеДијалошка метода, анализа текстова
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања20Писмени испит
    Практична настава20Усмени испит50
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари10
    Врх стране