15СФСФ004 - Фонетика и ортоепија српског језика

Спецификација предмета
НазивФонетика и ортоепија српског језика
Акроним15СФСФ004
Студијски програмСрпска филологија: Српски језик и књижевност
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ5.0Статус предметаобавезан
    Условљност другим предметимаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаУпознавање са основним поставкама и појмовним апаратом опште фонетике и овладавање знањима о устројству и функционисању фонетског система стандардног српског језика и овладавање правилима прозодијског система и ортоепском нормом стандардног језика.
    Исходи учења (стечена знања)Усвојени садржаји из основних поставки и појмовног апарата фонетике. Познавање устројства и функционисања фонетског система стандардног српског језика. Функционално познавање правила прозодијског система стандардног језика и његове ортоепске норме.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеТеоријска настава: Појам језика. Стандардни језик. Говорени и писани вид језика. Увод у фонетику: фонетика и фонологија. Основи фонетике. Врсте фонетике. Артикулациона сегментна фонетика: сегменти говора (гласови и њихова творба), органи и процеси. Вокали. Консонанти. Сонанти (апроксиманти). Гласовни систем српског језика. Место артикулације. Начин артикулације. Фонеме – алофони. Слог и супрасегменти – акценат. Прозодијски систем стандардног српског језика, инвентар и правила дистрибуције. Ортоепска норма стандардног српског језика.
    Садржај практичне наставеРешавање проблемских задатака који прате програм теоријске наставе и провера усвојених теоријских знања. Вежбање препознавања места акцента. Вежбање препознавања квантитета акцента. Вежбање препознавања квалитета акцента. Вежбање уочањавања и препознавања разлике између кратких акцената. Вежбе корекције изговора и акцената. Исправљање фонетских и акценатских дијалектизама.
    Литература
    1. Subotić, Ljiljana, Dejan Sredojević, Isidora Bjelaković. Fonetika i fonologija: ortoepska i ortografska norma standardnog srpskog jezika. Novi Sad: Filozofski fakultet, 2012.
    2. Babić, Stjepan, Dalibor Brozović, Ivo Škarić, Stjepko Težak. Glasovi i oblici hrvatskoga književnoga jezika. Zagreb: Nakladni zavod Globus, 2007.
    3. Петровић, Драгољуб, Снежана Гудурић. Фонологија српскога језика. Београд – Нови Сад: Институт за српски језик САНУ – Београдска књига – Матица српска, 2010.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеМонолошка и дијалошка метода. Метода демонстрације (аудитивни и мултимедијални прилози). Учење путем решавања проблема.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања5Писмени испит30
    Практична настава10Усмени испит35
    Пројекти
    Колоквијуми20
    Семинари
    Врх стране