15SFSF004 - Fonetika i ortoepija srpskog jezika
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Fonetika i ortoepija srpskog jezika | |||
| Akronim | 15SFSF004 | |||
| Studijski program | Srpska filologija: Srpski jezik i književnost | |||
| Modul | ||||
| Tip studija | osnovne akademske studije prvog stepena | |||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 5.0 | Status predmeta | obavezan | |
| Uslovljnost drugim predmetima | Oblik uslovljenosti | |||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Upoznavanje sa osnovnim postavkama i pojmovnim aparatom opšte fonetike i ovladavanje znanjima o ustrojstvu i funkcionisanju fonetskog sistema standardnog srpskog jezika i ovladavanje pravilima prozodijskog sistema i ortoepskom normom standardnog jezika. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Usvojeni sadržaji iz osnovnih postavki i pojmovnog aparata fonetike. Poznavanje ustrojstva i funkcionisanja fonetskog sistema standardnog srpskog jezika. Funkcionalno poznavanje pravila prozodijskog sistema standardnog jezika i njegove ortoepske norme. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Teorijska nastava: Pojam jezika. Standardni jezik. Govoreni i pisani vid jezika. Uvod u fonetiku: fonetika i fonologija. Osnovi fonetike. Vrste fonetike. Artikulaciona segmentna fonetika: segmenti govora (glasovi i njihova tvorba), organi i procesi. Vokali. Konsonanti. Sonanti (aproksimanti). Glasovni sistem srpskog jezika. Mesto artikulacije. Način artikulacije. Foneme – alofoni. Slog i suprasegmenti – akcenat. Prozodijski sistem standardnog srpskog jezika, inventar i pravila distribucije. Ortoepska norma standardnog srpskog jezika. | |||
| Sadržaj praktične nastave | Rešavanje problemskih zadataka koji prate program teorijske nastave i provera usvojenih teorijskih znanja. Vežbanje prepoznavanja mesta akcenta. Vežbanje prepoznavanja kvantiteta akcenta. Vežbanje prepoznavanja kvaliteta akcenta. Vežbanje uočanjavanja i prepoznavanja razlike između kratkih akcenata. Vežbe korekcije izgovora i akcenata. Ispravljanje fonetskih i akcenatskih dijalektizama. | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 2 | 2 | |||
| Metode izvođenja nastave | Monološka i dijaloška metoda. Metoda demonstracije (auditivni i multimedijalni prilozi). Učenje putem rešavanja problema. | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 5 | Pismeni ispit | 30 | |
| Praktična nastava | 10 | Usmeni ispit | 35 | |
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | 20 | |||
| Seminari | ||||

