15ФЛФЛ004 - Хеленистичко-римска филозофија
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Хеленистичко-римска филозофија | |||
Акроним | 15ФЛФЛ004 | |||
Студијски програм | Филозофија | |||
Модул | ||||
Тип студија | основне академске студије првог степена | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 10.0 | Статус предмета | обавезан | |
Условљност другим предметима | нема | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Предавања из предмета „Хеленистичко-римска филозофија“ треба да упознају студенте са најпознатијим мислиоцем целокупне античке филозофије, Аристотелом. Намера је, потом, да се објасне узроци и последице слома класичног хеленског полиса и да се омеђи сама хеленистичко-римска епоха, која ће бити представљена кроз плуралност филозофских парадигми, научавања и школа. Посебна пажња ће се обратити на стоицизам, епикурејство и скептицизам у њиховим разнородним манифестацијама, као и на перипатетичаре, академичаре, еклектичаре, новопитагорејце, филозофе јеврејско-хеленистичке провенијенције, и коначно, на Плотина и друге новоплатоничаре. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Овладавање студената основним учењима и појмовима Хеленистичко-римске филозофије на систематски и историјски начин. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | Аристотел и крај класичног раздобља: Аристотелова подела филозофије; Аристотелова метафизика; Аристотелова филозофија природе; Аристотелова антропологија; Аристотелова психологија; Аристотелово логичко учење; Аристотелова практичка филозофија; Перипат као научно-истраживачка институција. Хеленистичко-римска филозофија: Општа обележја хеленистичко-римске епохе; Логика Стое; Космологија Стое; Стоичка етика; Разлика између атомистичког и епикурејског поимања атома; Епикурејска етика; Пиронова критика чулног сазнања и Енесидемова критика ума; Средња и нова Академија; Значај Цицерона за преношење филозофске терминологије на латински језик; Новопитагорејство и нови кинизам; Хеленистичко-јеврејска синтеза оличена у Филону из Александрије; Плотиново захватање бога; Појам еманације код Плотина; Друге новоплатонистичке школе. | |||
Садржај практичне наставе | Анализа изворних филозофских текстова | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
4 | 2 | |||
Методе извођења наставе | Теоријска настава, рад на изворним фрагментима и текстовима, дијалошка и истраживачка метода | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 5 | Писмени испит | 20 | |
Практична настава | Усмени испит | 50 | ||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | 10 | |||
Семинари | 15 |