15ФЛФЛ004 - Хеленистичко-римска филозофија

Спецификација предмета
НазивХеленистичко-римска филозофија
Акроним15ФЛФЛ004
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ10.0Статус предметаобавезан
    Условљност другим предметиманемаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаПредавања из предмета „Хеленистичко-римска филозофија“ треба да упознају студенте са најпознатијим мислиоцем целокупне античке филозофије, Аристотелом. Намера је, потом, да се објасне узроци и последице слома класичног хеленског полиса и да се омеђи сама хеленистичко-римска епоха, која ће бити представљена кроз плуралност филозофских парадигми, научавања и школа. Посебна пажња ће се обратити на стоицизам, епикурејство и скептицизам у њиховим разнородним манифестацијама, као и на перипатетичаре, академичаре, еклектичаре, новопитагорејце, филозофе јеврејско-хеленистичке провенијенције, и коначно, на Плотина и друге новоплатоничаре.
    Исходи учења (стечена знања)Овладавање студената основним учењима и појмовима Хеленистичко-римске филозофије на систематски и историјски начин.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеАристотел и крај класичног раздобља: Аристотелова подела филозофије; Аристотелова метафизика; Аристотелова филозофија природе; Аристотелова антропологија; Аристотелова психологија; Аристотелово логичко учење; Аристотелова практичка филозофија; Перипат као научно-истраживачка институција. Хеленистичко-римска филозофија: Општа обележја хеленистичко-римске епохе; Логика Стое; Космологија Стое; Стоичка етика; Разлика између атомистичког и епикурејског поимања атома; Епикурејска етика; Пиронова критика чулног сазнања и Енесидемова критика ума; Средња и нова Академија; Значај Цицерона за преношење филозофске терминологије на латински језик; Новопитагорејство и нови кинизам; Хеленистичко-јеврејска синтеза оличена у Филону из Александрије; Плотиново захватање бога; Појам еманације код Плотина; Друге новоплатонистичке школе.
    Садржај практичне наставеАнализа изворних филозофских текстова
    Литература
    1. Аристотел, Метафизика (књиге: I, IV-V, XII), ПАИДЕИА, Београд 2007
    2. Аристотел, Физика (књиге: I-III), ПАИДЕИА, Београд 2006.
    3. Аристотел, Никомахова етика (књиге: I, VI-VIII, X), Хрв. свеуч. накл., Загреб 1992.
    4. Аристотел, Политика (књиге: I-II, IV, VII), Либер, Загреб 1988.
    5. Аристотел, О души. Parva naturalia (књиге: I-II), ПАИДЕИА, Београд 2012.
    6. Лаертије, Д., Животи и мишљења истакнутих филозофа (књиге: VII, IX-X), БИГЗ, Београд 1973.
    7. Хегел, Г.В.Ф., Историја филозофије II (стр. 243-491), Култура, Београд 1964.
    8. Винделбанд, В., Историја филозофије (стр. 101-194), БООК & МАРСО, Београд 2007.
    9. Коплстон, Ф., Историја филозофије Грчка и Рим (стр. 303-538), БИГЗ, Београд 1991.
    10. Перовић, М.А., Историја филозофије (стр. 103-135), Графомедиа, Нови Сад 2003.
    11. Калуђеровић, Ж., Хеленско поимање правде, Изд. књиж. З. Стојановића, С. Карловци-Н.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    42
    Методе извођења наставеТеоријска настава, рад на изворним фрагментима и текстовима, дијалошка и истраживачка метода
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања5Писмени испит20
    Практична наставаУсмени испит50
    Пројекти
    Колоквијуми10
    Семинари15
    Врх стране