15ФЛФЛ026 - Филозофска антропологија

Спецификација предмета
НазивФилозофска антропологија
Акроним15ФЛФЛ026
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
    Условљност другим предметимаНема.Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаУпознавање основних становишта о човеку током историје филозофије. Увид у историјске претпоставке настанка филозофске антропологије као самосталне филозофске дисциплине. Увид у специфичности филозофске антропологије у односу на сродне дисциплине из подручја природниих наука. Упознавање са могућностима интердисциплинарног рада на пољу филозофске антропологије.
    Исходи учења (стечена знања)Стицање обухватног знања с обзиром на специфичности појединих историјских епоха у поимању човека. Оријентисање у погледу основних становишта и идеја која су тематизована филозофским поимањем човека. Међусобно диференцирање различитих приступа човеку. Практична примена тих сазнања у односу на конретне антрополошке проблеме са којима се суочавамо у савременом свету.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеАнтички појам човека. Хеленистичке концепције човека. Хришћански појам човека. Ренесансна «обнова». Просветитељска тематизација човека. Романтичарска критика просвећеног човека. Човек у филозофији немачког идеализма. Конституција филозофске антропологије као самосталне дисциплине. Основни феномени људског постојања. Људске институције из перспективе филозофске антропологије. Могућности сарадње филозофије и природних наука на пољу филозофске антропологије
    Садржај практичне наставеПројекција филмова и других материјала. Разматрање савремених уметничких дела и медијске културе са становишта проблема филозофске антропологије ради испитивања могућности апликације њених тема и увида ради задобијања продубљенијег разумевања савременог човека.
    Литература
    1. Аристотел, Политика (књига 1), БИГЗ, Београд 1984.
    2. Епиктет, Обрасци воље и среће, Слободна књига, Београд 2001.
    3. Sv. Pavle, Poslanica korinćanima,Srpska patrijaršija, Beograd 2009.
    4. Пико дела Мирандола, Говор о достојанству човекову, Филип Вишњић, Београд, 1994.
    5. Рене Декарт, Страсти душе (стр. 7-36.), Бонарт, Нова Пазова, 2002.
    6. Ј. Г. Хердер, Расправа о пореклу језика, ИКЗС, Нови Сад, 1989.
    7. В. фон Хумболт, Списи из антропологије и историје (стр. 26-51.), Нови Сад, 1991.
    8. Фридрих Ниче, Еце хомо, (стр. 81-137.), Рад, Београд 2001.
    9. Макс Шелер, Положај човека у космосу, (стр. 113-151.), Свјетлост, Сарајево, 1987.
    10. Хелмут Плеснер, Ступњеви органског и човјек, (стр. 353-415.) Свјетлост, Сарајево, 1981.
    11. Арнолд Гелен, Човјек, (стр. 7-62.), Свјетлост, Сарајево, 1990.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    21
    Методе извођења наставеПредавања. Пројекције филмова и других аудио-визуелних материјала. Дискусије на задате теме. Практично анализирање текстова. Индивидуално истраживање.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања30Писмени испит
    Практична настава20Усмени испит50
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари
    Врх стране