15ИНТ13 - Епско песништво српског предромантизма

Спецификација предмета
НазивЕпско песништво српског предромантизма
Акроним15ИНТ13
Студијски програмИнтердисциплинарне докторске студије у пољу друштвено-хуманистичких наука
Модул
Тип студијадокторске академске студије трећег степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ10.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметимаНемаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаОвладавање знањима о кључним поетичким и жанровским одликама српског предромантизма. Дијахронијско и синхронијско проучавање опуса аутора историјских и религиозних епова, који пружају релевантан увид у примарне стилске и тематске одлике епског песништва српског предромантизма.
      Исходи учења (стечена знања)Познавање поетике и примарних жанровских карактеристика, развијање способности за уочавање објективног статуса аутора историјских и религиозних епова у српској књижевности на, прелазу из 18. у 19. век, као и стицање представа о ширем књижевноисторијском и културном контексту, у коме они стварају.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеПоред детаљне анализе књижевноисторијског значаја религиозних и историјских спевова, превасходно у контексту модерног превредновања српске књижевне традиције, посебна пажња ће бити посвећена апстраховању поетичких карактеристика несумњиво кохерентног жанровског феномена. Свеобухватно сагледавање кључних елемената у структури религиозних епова, засновано је на претпоставци о примарном значају следећих аспеката: улози и значају аутопоетичких исказа у предговорима религиозних епова, избору ликова и тема, имплицитном утицају предромантичког сензибилитета на иновативну обраду (догматских) тема из библијске и ранохришћанске традиције, као и потрази за оригиналним ауторским печатом у обради старозаветних и новозаветних предложака.
      Садржај практичне наставеРад на књижевноисторијски релевантним текстовима следећих аутора: Викентије Ракић, Милован Видаковић, Константин Маринковић, Гаврило Ковачевић, Никанор Грујић, Јован Суботић.
      Литература
      1. Р. Ераковић. Епско песништво српског предромантизма, Матица српска: Нови Сад, 2008.
      2. Р. Ераковић. Имагинарни читалац као чувар пишчевог идентитета (поглавље у књизи: Викентије РАКИЋ „Изабрана дела“; прир. С. Дамјанов и Р. Ераковић). – Матица српска, Нови Сад, 2014, стр. 224-228.
      3. Р. Ераковић. Град као позорница космогонијског сукоба светлости и таме (поглавље у књизи: Константин МАРИНКОВИЋ, “Плач Рахили”; прир. Р. Ераковић и С. Дамјанов). – Матица српска, Нови Сад, 2015, стр. 109-125.
      4. Р. Ераковић: „Заборављени портрет старозаветне хероине“ (поглавље у књизи: Гаврило КОВАЧЕВИЋ, Јудит мечем Олоферну главу усекнувши тем Јудеју освободивши). – Матица српска:Нови Сад, 2018, стр. 7-27.
      5. R. Eraković. Apokrifna zgodovina epskega pesništva srbskega predromantičnega obdobja: Apokrifna istorija epskog pesništva srpskog predromantizma. – Slavistična revija, letnik 58/2010, številka 2, april-junij, Ljubljana, 2010, str. 233-240.
      6. Р. Ераковић. Лик Сатане у Његошевој “Лучи микрокозма” и религиозним еповима српских предромантичара (у: Његошев зборник Матице српске [зборник радова са међународног научног скупа “Његош у свом и нашем добу: 1813-2013” Матица српска-САНУ-АНУРС]), Матица српска, Нови Сад, 2/2014 (2015!), стр. 235-243.
      7. С. Дамјанов, Нова читања традиције 1-3, Београд, 2012.
      8. С. Дамјанов. Вртови нестварног: огледи о српској фантастици, Службени гласник: Београд, 2011.
      9. М. Павић. Предромантизам, Научна књига: Београд, 1991.
      10. Џ. Расел. Принц таме, Понт: Београд, 1995.
      11. Х. Р. Јаус. Естетика рецепције, Нолит:Београд, 1978.
      12. Џ. Дрејн. Увођење у Стари завет, Клио: Београд, 2003.
      13. Џ. Дрејн. Увођење у Нови завет, Клио: Београд, 2004.
      14. Д. Милин. Увод у Свето писмо Старог завета, СПЦ: Београд, 1991.
      15. Е. Пејгелс, Откровења, Београд, 2013.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      52
      Методе извођења наставеДијалошка, консултативна, интерактивна.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавањаПисмени испит70
      Практична наставаУсмени испит
      Пројекти30
      Колоквијуми
      Семинари
      Врх стране