15СКСК018 - Основи историје српског језика
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Основи историје српског језика | |||
| Акроним | 15СКСК018 | |||
| Студијски програм | Српска књижевност и језик | |||
| Модул | ||||
| Тип студија | основне академске студије првог степена | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 4.0 | Статус предмета | обавезан | |
| Условљност другим предметима | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Упознавање (1) сa спољном историјом српског језика и (2) с главним фонолошким и морфолошким променама у српском језику | |||
| Исходи учења (стечена знања) | • Способност уочавања и тумачења екстралингвистичке и интралингвистичке условљености језичких промена у српском језику, • могућност дијахроног образлагања савремених српских фонолошких и морфолошких феномена | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | 1. Основи спољне историје српског језика (Насељавање Словена на Балкан; Подела јужнословенског језичког простора на исток и запад; Диференцијација западнојужнословенског језичког простора; Српски језик и штокавштина; Социокултурни процеси и историја српског језика; Улога контаката у историји српског језика); 2. Основи унутрашње историје српског језика (Узроци и механизми језичких промена; Периодизација историје српског; Развој српских дијалеката и варијетета); 3. Преглед српске историјске фонологије (Узроци и последице самогласничких промена; Српска акценатска преношења и њихове последице; Узроци и последице сугласничких промена); 4. Преглед српске историјске морфологије (Узроци и последице губљења двојине; Опште напомене о деклинацијама именица, личних и придевских заменица; Опште напомене о глаголским временима и начинима; Губљење активних партиципа и настанак герунда). | |||
| Садржај практичне наставе | ||||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 3 | 0 | |||
| Методе извођења наставе | (1) Предавање, (2) дискусија, (3) презентација | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | ||
| Практична настава | Усмени испит | 30 | ||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | 60 | |||
| Семинари | ||||

