Otvoreni humanistički seminar: Tamara Stanić - Književni tekst u nastavi stranog jezika: prednosti i mane

Vreme 14. mart 2024. 12:00

Filozofski fakultet
Otvoreni humanistički seminar

Četvrtak, 14. mart, 12č
Svečana sala (114) Filozofskog fakulteta

asist. msr Tamara Stanić

Književni tekst u nastavi stranog jezika:  prednosti i mane

Nastava stranog jezika je, kako kod nas tako i u celom svetu, poslednjih decenija doživela mnogobrojne promene a sve u cilju osavremenjivanja nastavnog procesa ali i jačanja motivacije za usvajanjem stranih jezika, književnosti i kulture. Modernizacija i osavremenjivanje nastave poslednjih decenija javljaju se kao imperativ u nastavnom procesu savremenog društva. Nakon dugogodišnje dominacije tradicionalne metode u podučavanju stranog jezika, koja je razvijala gramatičko prevodilačke kompetencije, s početka 20. veka razvija se potpuno nov pristup nastavi stranog jezika koji na prvo mesto ističe razvijanje i usvajanje komunikativnih veština, kroz direktan metod učenja jezika. Zahtevi ovakve savremene metode naglašavaju značaj praktične upotrebe jezika marginalizujući književni tekst i tretirajući ga kao nedovoljno interesantnim, modernim i komunikativnim. Uprkos značajnim uspesima i velikim dostignućima, moderna glotodidaktika skoro u potpunosti zanemaruje književni tekst favorizujući novinske članke, reklamne tekstove, duže ili kraće dijaloške forme i nastavne sadržaje koji podstiču razvoj svakodnevnih komunikativnih veština govornog  jezika.

Polazeći od pretpostavke da je književni tekst raznovrstan i plodan izvor didaktičkog materijala, ukazujemo na značaj upotrebe književnog teksta  za stvaranje, razvoj, napredovanje i konačno sticanje svih jezičkih, ali i neophodnih interkulturalnih kompetencija. Takođe, ukazaćemo i na određene probleme koji se javljaju u nastavnom procesu prilikom implementacije književnih odlomaka u nastavi stranog jezika, sa posebnim osvrtom na italijanski jezik, koji se na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Novom Sadu, kao fakultativni ili obavezni izborni, podučava od 1978. godine, a od pre dve godine, studenti ga mogu studirati i kao prvi strani jezik.

***

Msr Tamara Stanić je asistent i Erazmus koordinator na Odseku za italijanske i iberoameričke studije. Diplomirala je italijanski jezik i književnost 2000. godine na Filološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu. Pri istom fakultetu je masterirala 2010. godine na temu „Operska sudbina Kavalerije Rustikane“. Dobitnica je stipendije za učestvovanje na seminaru Saveta Evrope 2011. godine u Rimu pod nazivom “Incontri, strade e percorsi a scuola: lingue, storie e tradizioni, nostre e degli altri, verso il traguardo di una Cittadinanza globale“. Nakon dugogodišnjeg iskustva u nastavi italijanskog jezika, od 2016. godine predaje na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, a od 2018. ima zvanje asistenta. Drži nastavu na predmetu Italijanski jezik. Koautor je priručnika za univerzitetsku nastavu italijanskog jezika Nuova idea i autor desetine naučnih članaka iz oblasti italijanskog jezika, književnosti i metodike nastave.

Slike

  • /uploads/attachment/najava/339/italiano_m.png
Vrh strane