15ФЛФЛ017 - Филозофија науке
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Филозофија науке | |||
Акроним | 15ФЛФЛ017 | |||
Студијски програм | Филозофија | |||
Модул | ||||
Тип студија | основне академске студије првог степена | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | обавезан | |
Условљност другим предметима | Нема посебног услова. | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Основни циљ наставе филозофије науке јесте упознавање студената са проблемима и правцима модерне филозофије науке. То подразумева развијање како систематског интереса за структуру научног знања и научне аргументације тако и историјскодруштвеног интереса за развој наука. Студије филозофије науке обједињују у себи логичка, методолошка, епистемолошка, историјско- и социјално-филозофска разматрања, али исто тако покрећу проблем етичке и социјалне одговорности научника. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Од студија филозофије науке се очекује да ће оспособити студенте да критички промишљају основне научно-теоријске концепције као и да ће умети да увиде филозофску релевантност научних проблема. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | Појам, предмет и подела филозофије науке. Историја филозофије науке. Главни правци филозофије науке (позитивизам, конвенционализам, операционализам, критички рационализам, методологија истраживачких програма, конструктивизам, историзам итд.). Контроверзе у филозофији науке (спор о позитивизму, Поперова критика индукције, Фајерабендова критика науке, Фукоова археологија хуманистичких наука). Разграничење науке од филозофије (метафизике). Природне и духовне науке. Интердисциплинарност и трансдисциплинарност. Историја науке. Појам парадигме и идеја научних револуција. Друштвена условљеност научног рада и сазнања. Могућности и границе науке. Псеудо-наука и критика науке. Криза науке. Етика науке. | |||
Садржај практичне наставе | Вежбе на којима се обрађују одабрани текстови главних представника филозофије науке (Конт, Попер, Кун, Фајерабенд, Лакатош и др.). | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе | Дијалошка метода, анализа текстова | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | ||
Практична настава | 20 | Усмени испит | 50 | |
Пројекти | ||||
Колоквијуми | 20 | |||
Семинари |