15ФЛФЛ017 - Филозофија науке

Спецификација предмета
НазивФилозофија науке
Акроним15ФЛФЛ017
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
    Условљност другим предметимаНема посебног услова.Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаОсновни циљ наставе филозофије науке јесте упознавање студената са проблемима и правцима модерне филозофије науке. То подразумева развијање како систематског интереса за структуру научног знања и научне аргументације тако и историјскодруштвеног интереса за развој наука. Студије филозофије науке обједињују у себи логичка, методолошка, епистемолошка, историјско- и социјално-филозофска разматрања, али исто тако покрећу проблем етичке и социјалне одговорности научника.
    Исходи учења (стечена знања)Од студија филозофије науке се очекује да ће оспособити студенте да критички промишљају основне научно-теоријске концепције као и да ће умети да увиде филозофску релевантност научних проблема.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеПојам, предмет и подела филозофије науке. Историја филозофије науке. Главни правци филозофије науке (позитивизам, конвенционализам, операционализам, критички рационализам, методологија истраживачких програма, конструктивизам, историзам итд.). Контроверзе у филозофији науке (спор о позитивизму, Поперова критика индукције, Фајерабендова критика науке, Фукоова археологија хуманистичких наука). Разграничење науке од филозофије (метафизике). Природне и духовне науке. Интердисциплинарност и трансдисциплинарност. Историја науке. Појам парадигме и идеја научних револуција. Друштвена условљеност научног рада и сазнања. Могућности и границе науке. Псеудо-наука и критика науке. Криза науке. Етика науке.
    Садржај практичне наставеВежбе на којима се обрађују одабрани текстови главних представника филозофије науке (Конт, Попер, Кун, Фајерабенд, Лакатош и др.).
    Литература
    1. Вебер, М.: Наука као позив, ИКЗС, Сремски Карловци-Нови Сад 1998.
    2. Дијем, П.: Циљ и структура физичке теорије, ИКЗС, Сремски Карловци-Нови Сад 2003.
    3. Comte, A.: Kurs pozitivne filozofije, Univerzitetska riječ, Nikšić 1989.
    4. Кун, Т.: Структура научних револуција, Нолит, Београд 1974.
    5. Попер, К. Р.: Претпоставке и побијања, ИКЗС, Сремски Карловци-Нови Сад 2002.
    6. Сесардић, Н. (прир.): Филозофија науке, Нолит, Београд 1985.
    7. Фуко, М.: Ријечи и ствари, Нолит, Београд 1971.
    8. Hahn, H./O. Neurath/R. Carnap: Znanstveno shvaćanje svijeta - Bečki krug, Hrvatski studiji, Zagreb 2005.
    9. Хусерл, Е.: Криза европских наука и трансцендентална феноменологија, Дечје новине, Горњи Милановац 1991.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    21
    Методе извођења наставеДијалошка метода, анализа текстова
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава20Усмени испит50
    Пројекти
    Колоквијуми20
    Семинари
    Врх стране