15FLFL017 - Filozofija nauke
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Filozofija nauke | |||
| Akronim | 15FLFL017 | |||
| Studijski program | Filozofija | |||
| Modul | ||||
| Tip studija | osnovne akademske studije prvog stepena | |||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 6.0 | Status predmeta | obavezan | |
| Uslovljnost drugim predmetima | Nema posebnog uslova. | Oblik uslovljenosti | ||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Osnovni cilj nastave filozofije nauke jeste upoznavanje studenata sa problemima i pravcima moderne filozofije nauke. To podrazumeva razvijanje kako sistematskog interesa za strukturu naučnog znanja i naučne argumentacije tako i istorijskodruštvenog interesa za razvoj nauka. Studije filozofije nauke objedinjuju u sebi logička, metodološka, epistemološka, istorijsko- i socijalno-filozofska razmatranja, ali isto tako pokreću problem etičke i socijalne odgovornosti naučnika. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Od studija filozofije nauke se očekuje da će osposobiti studente da kritički promišljaju osnovne naučno-teorijske koncepcije kao i da će umeti da uvide filozofsku relevantnost naučnih problema. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Pojam, predmet i podela filozofije nauke. Istorija filozofije nauke. Glavni pravci filozofije nauke (pozitivizam, konvencionalizam, operacionalizam, kritički racionalizam, metodologija istraživačkih programa, konstruktivizam, istorizam itd.). Kontroverze u filozofiji nauke (spor o pozitivizmu, Poperova kritika indukcije, Fajerabendova kritika nauke, Fukoova arheologija humanističkih nauka). Razgraničenje nauke od filozofije (metafizike). Prirodne i duhovne nauke. Interdisciplinarnost i transdisciplinarnost. Istorija nauke. Pojam paradigme i ideja naučnih revolucija. Društvena uslovljenost naučnog rada i saznanja. Mogućnosti i granice nauke. Pseudo-nauka i kritika nauke. Kriza nauke. Etika nauke. | |||
| Sadržaj praktične nastave | Vežbe na kojima se obrađuju odabrani tekstovi glavnih predstavnika filozofije nauke (Kont, Poper, Kun, Fajerabend, Lakatoš i dr.). | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 2 | 1 | |||
| Metode izvođenja nastave | Dijaloška metoda, analiza tekstova | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | ||
| Praktična nastava | 20 | Usmeni ispit | 50 | |
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | 20 | |||
| Seminari | ||||

