15КС019 - Слика Другог у српској и хрватској књижевности

Спецификација предмета
НазивСлика Другог у српској и хрватској књижевности
Акроним15КС019
Студијски програмСрпска књижевност и језик
Модул
Тип студијамастер академске студије другог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ4.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметима/Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање централних проблема и појмова имагологије.
      Исходи учења (стечена знања)Познавање механизама стварања говора о Другом и о себи; поимање веза између књижевности и „историјског памћења“; разумевање како различити књижевни жанрови конструишу Другог и историју; схватање како књижевност „обликује“ странца; разумевање механизама које користимо да бисмо памтили или заборављали.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеСтудентима ће бити показани механизми који се користе када се говори или пише о Другом, док ће се кроз анализу слика о Другом (на које утичу идеолошки, национални или културни референцијални оквири), објаснити како се ствара полазна тачка за разумевање разлика. Књижевност као средство за креирање и изражавање националног идентитета. Интердисциплинарност имагологије (везе са историјом, антропологијом, социологијом, психологијом, културним и политичким студијама). Стереотипи, клишеи, слике. Порекло, природа, утицај националних стереотипа, ауто-слике, хетеро-слике. Култура као семантички простор, поље знакова и пракси којима представљамо себе и друге, сопствена друштва и историје. Етницитет као културни конструкт који увек садржи више различитих парадигми. Динамична и променљива структура етиницитета чије су „границе“ порозне и отворене за утицаје Другог. Индивидуални или групни идентитет обликован у интеракцији са другим идентитетима. Различити елементи идентитета: лингвистички, национални, религиозни, културни, етнички, родни, локални, итд.
      Садржај практичне наставеТекстови Немчића, Ненадовића, Андрића, Црњанског, Матоша, Винавера, Крлеже.
      Литература
      1. Урлих Билефелд, Странци: пријатељи или непријатељи, Београд: Библиотека XX век 1998.
      2. Ивана Живанчевић-Секеруш, Представе о Другом у Винаверовом путописном есеју Коначна Венеција, Нови Сад: Орпхеус/Филозофски факултет: 2006.
      3. Joep Leerssen, “The Rhetoric of National Character: A Programmatic Survey”, Poetics Today 2000.
      4. D. H. Pageaux, Préis de la littéature comparé, Paris: PUF 1989.
      5. Клаус Рот, Слике у главама, Београд: Библиотека XX век 2000.
      6. Марија Тодорова, Имагинарни Балкан, Београд: Бибилотека XX век 1999.
      7. Цветан Тодоров, Ми и други: француска мисао о људској разноликости, Београд: Библиотека XX век 1994.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      22
      Методе извођења наставе/
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавањаПисмени испит70
      Практична наставаУсмени испит
      Пројекти30
      Колоквијуми
      Семинари
      Врх стране