15KS019 - Slika Drugog u srpskoj i hrvatskoj književnosti

Specifikacija predmeta
Naziv Slika Drugog u srpskoj i hrvatskoj književnosti
Akronim 15KS019
Studijski program Srpska književnost i jezik
Modul
Tip studija master akademske studije drugog stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 4.0 Status predmeta izborni
      Uslovljnost drugim predmetima / Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje centralnih problema i pojmova imagologije.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Poznavanje mehanizama stvaranja govora o Drugom i o sebi; poimanje veza između književnosti i „istorijskog pamćenja“; razumevanje kako različiti književni žanrovi konstruišu Drugog i istoriju; shvatanje kako književnost „oblikuje“ stranca; razumevanje mehanizama koje koristimo da bismo pamtili ili zaboravljali.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Studentima će biti pokazani mehanizmi koji se koriste kada se govori ili piše o Drugom, dok će se kroz analizu slika o Drugom (na koje utiču ideološki, nacionalni ili kulturni referencijalni okviri), objasniti kako se stvara polazna tačka za razumevanje razlika. Književnost kao sredstvo za kreiranje i izražavanje nacionalnog identiteta. Interdisciplinarnost imagologije (veze sa istorijom, antropologijom, sociologijom, psihologijom, kulturnim i političkim studijama). Stereotipi, klišei, slike. Poreklo, priroda, uticaj nacionalnih stereotipa, auto-slike, hetero-slike. Kultura kao semantički prostor, polje znakova i praksi kojima predstavljamo sebe i druge, sopstvena društva i istorije. Etnicitet kao kulturni konstrukt koji uvek sadrži više različitih paradigmi. Dinamična i promenljiva struktura etiniciteta čije su „granice“ porozne i otvorene za uticaje Drugog. Individualni ili grupni identitet oblikovan u interakciji sa drugim identitetima. Različiti elementi identiteta: lingvistički, nacionalni, religiozni, kulturni, etnički, rodni, lokalni, itd.
      Sadržaj praktične nastave Tekstovi Nemčića, Nenadovića, Andrića, Crnjanskog, Matoša, Vinavera, Krleže.
      Literatura
      1. Urlih Bilefeld, Stranci: prijatelji ili neprijatelji, Beograd: Biblioteka XX vek 1998.
      2. Ivana Živančević-Sekeruš, Predstave o Drugom u Vinaverovom putopisnom eseju Konačna Venecija, Novi Sad: Orpheus/Filozofski fakultet: 2006.
      3. Joep Leerssen, “The Rhetoric of National Character: A Programmatic Survey”, Poetics Today 2000.
      4. D. H. Pageaux, Préis de la littéature comparé, Paris: PUF 1989.
      5. Klaus Rot, Slike u glavama, Beograd: Biblioteka XX vek 2000.
      6. Marija Todorova, Imaginarni Balkan, Beograd: Bibiloteka XX vek 1999.
      7. Cvetan Todorov, Mi i drugi: francuska misao o ljudskoj raznolikosti, Beograd: Biblioteka XX vek 1994.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2 2
      Metode izvođenja nastave /
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja Pismeni ispit 70
      Praktična nastava Usmeni ispit
      Projekti 30
      Kolokvijumi
      Seminari
      Vrh strane