15EM031 - Kulturološka lingvistika

Specifikacija predmeta
Naziv Kulturološka lingvistika
Akronim 15EM031
Studijski program Engleski jezik i književnost
Modul
Tip studija master akademske studije drugog stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta izborni
    Uslovljnost drugim predmetima Pragmatika Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje studenata sa teorijskim pristupima i empirijskim istraživanjima vezanim za odnos jezika, šireg vanjezičkog konteksta i načina na koji sprega jezičkih i vanjezičkih elemenata utiče na upotrebu jezika i stvaranje značenja u okviru primenjene kognitivne lingvistike, kulturološke lingvistike i etnopragmatike. Pored toga, cilj je da se kroz praktični pristup i konkretnu analizu zasnovanu na empirijskim istraživanjima jezika studenti osposobe da kritički procenjuju adekvatnost postojećih teorijskih modela kao teorijskih okvira za sopstvena samostalna istraživanja.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Usvajanje relevantnih pojmova i teorijskih modela iz oblasti kulturološke lingvistike i primenjene kognitivne lingvistike, kao i razvijanje sposobnosti kritičkog promišljanja teorijskih modela i funkcionalne primene usvojenog znanja u praksi i daljem samostalnom istraživačkom radu; osmišljavanje istraživanja manjeg obima, postavljanje hipoteze i istraživačkih pitanja, odabir odgovarajućeg teorijskog okvira i analiza.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave proučavanje jezika i kulture (istorijski pregled); jezička relativnost i kognitivna lingvistika; jezik i kulturni modeli; jezik i kulturna konceptualizacija; univerzalno i specifično; zajedničke kulturno uslovljene i novostvorene konceptualizacije i njihov uticaj na upotrebu jezika; etnopragmatika i kulturološki skripti; kontekst kao dinamički konstrukt; jezički i vanjezički elementi i njihov uticaj na upotrebu jezika; različiti parametri kao elementi vanjezičkog značenja (prostor, vreme, rod, društvena klasa, etničke grupe) i njihov uticaj na diskurs i stvaranje odgovarajućeg značenja; prototipi; stereotipi; istaknuto značenje; narodna konceptualizacija kao osnova kulturnih modela;
    Sadržaj praktične nastave praktična primena teorijskih pojmova i modela na konkretne analize različitih vrsta diskursa; kritička analiza studija manjeg i većeg obima; analiza predloga tema za samostalno istraživanje.
    Literatura
    1. Geeraerts, Dirk, Kristiansen, Gitte, Peiersman, Yves (eds.). (2010). Advances in Cognitive Socioinguistics. Berlin, New York: Walter de Gruyter. Giora, Rachel. (2003). On Our Mind: Salience, Context and Figurative Language. Oxford: Oxford University Press. Goddard, Cliff. (ed.) (2006). Ethnopragmatics: Understanding Discourse in Cultural Context. Berlin, New York: Walter de Gruyter. Holland, Dorothy, Naomi, Quinn (eds.). (1987). Cultural Models in Language and Thought. Cambridge: Cambridg
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave Predavanja, praktična primena teorije u konkretnim zadacima, diskusije, prezentacije i analize studentskih projekata
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 30
    Praktična nastava Usmeni ispit
    Projekti 30
    Kolokvijumi
    Seminari 30
    Vrh strane