15FLFL001 - Helenska filozofija
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Helenska filozofija | |||
| Akronim | 15FLFL001 | |||
| Studijski program | Filozofija | |||
| Modul | ||||
| Tip studija | osnovne akademske studije prvog stepena | |||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 10.0 | Status predmeta | obavezan | |
| Uslovljnost drugim predmetima | Nema | Oblik uslovljenosti | ||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Cilj predmeta „Helenska filozofija“ je da studente upozna sa smislom „ontološkog obrta” u kome nastaje filozofija, kao i sa ključnim pojmovima i nosećim idejama grčkih filozofa, kako na generalnom nivou, tako i u pojedinačnim bitnim elaboracijama. Studiranje ovoga predmeta treba da omogući i razumevanje uticaja helenske filozofske baštine na razvoj potonje filozofije, kao i jedne od vodećih duhovnih matrica cele zapadne civilizacije. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Osposobljavanje studenata da ovladaju osnovnim učenjima i pojmovima Helenske filozofije na sistematski i istorijski način. Studenti stiču veštine terminološkog komuniciranja sa antičkim nasleđem kao i uvid u posledice latinizacije kasičnih grčkih termina i ideja. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Izvori za proučavanje grčke filozofije; Mitologija i filozofija (Teogonija i kosmogonija; Mythos i logos; Istočnjačka mudrost i grčka sophia); Kultura polisa; Periodizacija grčke filozofije; Stvaranje filozofskog jezika; Sedmorica mudraca; „Fizičari” iz Mileta; Pitagorejska škola; Heraklit; Elejska škola; Empedokle; Atomistička filozofija; Anaksagora; Sofistička filozofija (Sophos i sophistes; Suprotnost physis-nomos; Čovek kao mera); Sokrat (Ironija i definicija; Vrlina je znanje; Vrlina je jedna; Sokrat kao utemeljitelj morala i etike; Sokratske škole); Platon i Akademija (Politeia i pojam pravednosti; Politeia i paideia; „Teorija ideja” i alegorija pećine; Problem saznanja; Platonova psihologija; Platonova kosmologija; Kritika umetnosti; Stara Akademija). | |||
| Sadržaj praktične nastave | Vežbe Analiza izvornih filozofskih tekstova | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 4 | 2 | |||
| Metode izvođenja nastave | Teorijska nastava, rad na izvornim fragmentima i tekstovima, dijaloška i istraživačka metoda. | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 5 | Pismeni ispit | 20 | |
| Praktična nastava | 0 | Usmeni ispit | 50 | |
| Projekti | 0 | |||
| Kolokvijumi | 10 | |||
| Seminari | 15 | |||

