15INT20 - Bioetika
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Bioetika | |||
Akronim | 15INT20 | |||
Studijski program | Interdisciplinarne doktorske studije u polju društveno-humanističkih nauka | |||
Modul | ||||
Tip studija | doktorske akademske studije trećeg stepena | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 10.0 | Status predmeta | izborni | |
Uslovljnost drugim predmetima | nema | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Cilj predmeta Bioetika je nova grana „primenjene“ ili „praktičke etike“, koja se razvila od sedamdesetih godina 20. veka, beležeći vrlo intenzivan razvoj i privlašeći veliku pažnju kako naučnih i medicinskih krugova, tako i šire javnosti u razvijenim zemljama, a onda postepeno i samih filozofa i teoretičara s područja filozofske etike. Interes za fundamentalna pitanja života (prvenstveno u njegovom bio-medicinskom, a onda i u socijalnom pogledu), zaštitu prava svih oblika života, novi koncept medicinske etike i novi odnos prema različitim aspektima savremene egzistencije ljudi odredili su da bioetika u današnje vreme postane područjem visokih nada, ali i teorijskih kontroverzi. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Predmet treba da omogući studentima upoznavanje s osnovnim pravcima i problemima savremene diskusije o različitim bioetičkim problemima. Uspostavljanje mogućnosti da se studenti orijentišu u savremenim bioetičkim diskusijama i pitanjima. Formiranje samostalnog mišljenja o savremenim bioetičkim dilemama i kontroverzama. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | Pojam bioetike; Razlozi i okolnosti nastanka bioetike; Problem određenja predmeta bioetike; Problem metode bioetike; Filozofske i aksiološke osnove bioetike; Moć i nemoć bioetičke ekspertize; Etika protiv bioetike?; Medicinska etika i bioetika kao nova medicinska etika; Osnovni problemi bioetike; Bioetika kao ekološka etika; Bioetika kao „etika životinja“?; Bioetički pojam života; Bioetika, genetika i prenatalna dijagnostika; Bioetika i polnost (Problem pobačaja; Problem oplodnje; Problem sterilizacije); Problem biomedicinskih eksperimenata na čoveku; Problem presađivanja organa; Eutanazija i dostojanstvo smrti (Kontroverze eutanazije; Pravo na eutanaziju); Etičke dileme eugenike; Biuoetika i bolesti zavisnosti; Bioetika i infekcija HIV-om; Gerontološka etika; Medicina u vremenu ograničenih ekonomskih i finansijskih resursa. | |||
Sadržaj praktične nastave | Rad na vežbama na kome će se studenti fokusirati na određene bioetičke probleme i paradigmatične slučajeve. | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
5 | 2 | |||
Metode izvođenja nastave | Problemska nastava; tekstualna analiza; demonstrativna metoda | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | ||
Praktična nastava | Usmeni ispit | 70 | ||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | 20 | |||
Seminari |