15SJSJ015 - Opšta lingvistika 1: Pojmovnik i sistematizacija
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Opšta lingvistika 1: Pojmovnik i sistematizacija | |||
Akronim | 15SJSJ015 | |||
Studijski program | Srpska filologija u kontaktu sa slovačkom/mađarskom filologijom | |||
Modul | ||||
Tip studija | osnovne akademske studije prvog stepena | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 6.0 | Status predmeta | obavezan | |
Uslovljnost drugim predmetima | Položen ispit iz predmeta Uvod u lingvistiku 2: Temelji nauke o jeziku. | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Ovladavanje osnovnim opštelingvističkim pojmovima i sistematizacijom lingvističke nauke. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Student vlada osnovnim opštelingvističkim pojmovima i ume da sistematizuje nauku o jeziku. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | I. Pojmovnik i saznajni stil: 1. Najvažniji opštelingvistički pojmovi i saznajni stil (u filozofiji jezika, retorici, komunikologiji, filologiji, lingvistici: u strukturalizmu i sociolingvistici). 2. Metafore i modeli u naučnom diskursu. 3. Lingvistika kao disciplina koja opisuje i objašnjava ustrojstvo jezika i funkcionisanje jezika u ustrojstvu konteksta. II. Sistematizacija lingvističke nauke: 1. Pristup: 1.1 Pravilnosti u razvoju – (a) Evrocentričnost, (b) Kontekstualizovanost, (v) Cikličnost, (g) Paradigmatičnost, 1.2 Naučni ciljevi – (a) Eksplanacija (= Filozofija / Lingvistika), (b) Deskripcija (= Filologija), 1.3 Promene u poznavanju predmeta – (a) Kvantitativni uvidi, (b) Kvalitativni uvidi, 1.4 Disciplinarne odrednice – (a) Predmet, (b) Nazivi, (v) Metodi / Tehnike, (g) Pojmovni / Terminološki / Simbolički aparat, (d) Teorije / Hipoteze, (đ) Ciljevi, (e) Status; 2. Pristup: 2.1 Opšti tokovi razvoja discipline, 2.2 Proces osamostaljivanja discipline, 2.3 Epohe u istoriji discipline, 2.4 Razvoj discipline u XX veku, 2.5 Interdisciplinarizacija = Kontekstualizacija, 2.6 Među naukama; 3. Pristup: 3.1 Nauka o jeziku na relaciji XIX – XX vek; 4. Pristup: 4.1 Nauka o jeziku na relaciji Evropa – Amerika; 5. Pristup: 5.1. Nauka o jeziku na relaciji XX – XXI vek, 5.2 Nauka o jeziku danas, 5.3 Nauka o jeziku kod nas. | |||
Sadržaj praktične nastave | Uvid u odabranu najvažniju literaturu i njeno tumačenje. | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
2 | 1 | |||
Metode izvođenja nastave | Metoda usmenog izlaganja; metoda razgovora (dijaloška metoda); metoda demonstracije (pokazivanja); metoda praktičnih aktivnosti; metoda rada sa knjigom (metoda čitanja, tekst-metoda) | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | Pismeni ispit | 70 | ||
Praktična nastava | Usmeni ispit | |||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | ||||
Seminari | 30 |