Otvoreni humanistički seminar - asist. msr Jelena Birmančević: Afirmativne mere u oblasti visokog obrazovanja namenjene romskoj nacionalnoj manjini u Republici Srbiji

Vreme 28. mart 2024. 12:00

Filozofski fakultet
Otvoreni humanistički seminar

Četvrtak, 28. mart, 12č
Svečana sala (114) Filozofskog fakulteta

asist. msr Jelena Birmančević

Afirmativne mere u oblasti
visokog obrazovanja namenjene romskoj
nacionalnoj manjini u Republici Srbiji

Afirmativna akcija (afirmativne, posebne, pozitivne ili mere pozitivne diskriminacije), od svog pojavljivanja šezdesetih godina prošlog veka u SAD-u do danas, ostaje složeni koncept bez opšteprihvaćenog termina, pozitivno-pravne definicije i snažnog teorijskog uporišta. Kontroverzni stavovi o afirmativnim merama prisutni su u naučnoj, stručnoj, ali i u opštoj javnosti. Kada su u pitanju afirmativne mere namenjene Romima/Romkinjama, čini se da ključna tačka neslaganja proizlazi iz toga što targetiranje počiva na „diskriminatornom“ osnovu pravljenja razlike: na nacionalnoj i etničkoj pripadnosti. Zagovornici afirmativnih mera takvo pravljenje razlike opravdavaju neopravdanom isključenošću romske nacionalne manjine iz obrazovanja, ističući da u uslovima nejednakih šansi za obrazovanje, jedino pravljenjem razlike mogu biti omogućeni jednaki ishodi. Sa druge strane, oponenti date mere vide kao diskriminišuću praksu koja može produbiti stigmatizaciju i stereotipizaciju korisnika/-ca, kao i razlike unutar romske populacije, ali i otvoriti prostor za zloupotrebe. Pitanja koja ostaju uglavnom neadresirana kroz rasprave, a koja se nameću kao centralna tema disertacije su: koje vrste afirmativnih mera su dostupne i na koji način pomažu pripadnicima romske nacionalne manjine u visokom obrazovanju u Srbiji? Kakva su iskustva korisnika/-ca i ključnih aktera u realizaciji ovih mera? Kako se one mogu unaprediti tako da se umanji šansa za njihove negativne implikacije, odnosno unapredi njihova efektivnost? Cilj ovog rada je da obezbedi: sistemski pregled afirmativnih mera u oblasti visokog obrazovanja namenjenih romskoj nacionalnoj manjini u Republici Srbiji i informacionu osnovu za njihovo unapređenje na osnovu analize normativno-institucionalnog okvira, iskustava korisnika/ca i ključnih aktera. Za realizaciju istraživanja koristiće se metode: analiza sadržaja, fokus grupa i dubinski intervju.

***

Jelena Birmančević je asistentkinja na Odseku za socijalni rad, na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Novom Sadu i studentkinja doktorskih akademskih studija socijalne politike i socijalnog rada na svom matičnom Fakultetu političkih nauka Univerziteta u Beogradu. Zvanje master politikološkinja stekla je odbranom master teze: „Životni i radni uslovi neformalnih sakupljača sekundarnih sirovina“, na studijskom programu Socijalna politika na matičnom fakultetu. Tokom master studija, na istom fakultetu, angažovana je kao demonstrator-saradnik, a po upisu doktorskih studija kao istraživač-pripravnik. Njen dosadašnji naučno-istraživački rad uglavnom se fokusirao na socijalnu isključenost, društvene nejednakosti i ranjive društvene grupe, pre svega pripadnike romske nacionalne manjine. U svojoj doktorskoj disertaciji namerava da istraži afirmativne mere prema pripadnicima romske nacionalne manjine u oblasti visokog obrazovanja. Učestovala je na nekoliko naučno-istraživačkih i stručnih projekata, bila je član organizacionog odbora za dve nacionalne konferencije, učestvovala kao organizator i učesnik na nekoliko letnjih škola, zatim na brojnim radionicama i seminarima, studijskim posetama, forumima, nacionalnim i međunarodnim konferencijama i objavila nekoliko članaka i prikaza knjiga. Govori engleski i ruski jezik.

Slike

  • /uploads/attachment/najava/347/obrazovanje-roma.png
Vrh strane