15ЕМ004 - Когнитивнолингвистички модели комуникације

Спецификација предмета
НазивКогнитивнолингвистички модели комуникације
Акроним15ЕМ004
Студијски програмЕнглески језик и књижевност
Модул
Тип студијамастер академске студије другог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљност другим предметимаПрагматикаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметада студенти овладају теоријским и практичним знањима у вези с когнитивнолингвистичким приступом комуникацији, према коме је комуникација когнитивни процес који подразумева конструисање значења, и активно учешће примаоца поруке;даовладају теоријама које објашњавају конструисање значењау сложеним речима, исказима и дискурсу, с посебним акцентом на имплицираном значењу
    Исходи учења (стечена знања)теоријски аспекти − усвојеност релевантних знања, појмова и термина; практични аспекти –активна примена усвојених знања на конкретним примерима употребе језичких и визуелних елемената; способност вршења самосталних истраживања.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеПојам комуникације. Комуникација као преношењезначења: енкодирање и декодирање поруке. Комуникација као стварање значења: активна улога примаоца поруке. Когнитивна семантика/прагматика: семантичка структура, појмовна структура, концептуализација, енциклопедијско знање, контекст, (не)композитивност. Комуникација у когнитивној лингвистици: конструисање значења, семантички оквир, ментални простор, пресликавања. Језик и слика као индикатори за конструисање значења. Имплициранозначење. Теорија менталних простора (ТМП). Практична примена ТМП: изражавање веровања, жеља, хипотетичкихситуација, контрафактиви, аналогије, двосмислености, нелогичности. Теорија појмовне интеграције (ТПИ).Практична примена ТПИ: полиморфемске речи, именичке фразе, аналогија,метафора, метонимија, контрафактиви.
    Садржај практичне наставеУвежбавање обрађеног градива; практична примена теорија уконкретним задацима с језичким и/или визуелнимелементимакао индикаторимазначења, у различитим регистрима; анализа чланака;излагање и анализа студентских пројеката
    Литература
    1. Coulson, S. (2001). Semantic Leaps. Frame-Shifting and Conceptual Blending in Meaning Construction. Cambridge: Cambridge University Press.
    2. Evans, V., Green, M. (2006). Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd.
    3. Fauconnier, G. (1997). Mappings in Thought and Language. Cambridge, New York, Melbourne: Cambridge University Press.
    4. Fauconnier, G. and Turner, M. (2002). The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind`s Hidden Complexities. New York: Basic Books.
    5. Filipović-Kovačević, S. (2013). Implicirana značenja u reklamama na engleskom i srpskom jeziku. Novi Sad: Filozofski fakultet. (https:// http://digitalna.ff.uns.ac.rs/sites/default/files/db/books/edis05_Filipovic-Kovacevic.pdf)
    6. Fiske, J. (2011). Introduction to Communication Studies. Third edition. Oxon, New York: Routledge.
    7. Grundy, P. (2008). Doing Pragmatics. 3 rd edition. London: Hodder Education..
    8. Kövecses, Z. (2006). Language, Mind and Culture. A Practical Introduction. Oxford, New York: Oxford University Press.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеФронтално излагање градива; дискусија о градиву, урађеним задацима и прочитаним чланцима; самостално решавање практичних задатака; групни рад; усмена излагања пројеката.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавањаПисмени испит60
    Практична наставаУсмени испит
    Пројекти40
    Колоквијуми
    Семинари
    Врх стране