15MKMK063 - Kognitivna teorija metafore

Specifikacija predmeta
Naziv Kognitivna teorija metafore
Akronim 15MKMK063
Studijski program Mađarski jezik i književnost
Modul
Tip studija osnovne akademske studije prvog stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljnost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje osnovnih pojmova teorije kognitivne metafore, korišćenje stečenog znanja u analizi i obradi tekstova. Uspostavljane veze između strategija funkcionisanja metaforičkog izražavanja u raznim oblastima upotrebe jezika, u raznim tekstualnim žanrovima i jezičkim slojevima.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti će biti sposobni da upoznaju funkcionisanje kognitivne metafore u svakodnevnom i naučnom jeziku i u jeziku poezije. Taj interdisciplinarni pristup problematici metafore, uspostavljane veze između strategija funkcionisanja metaforičkog izražavanja u raznim oblastima upotrebe jezika dovodi do prepoznavanja činjenice da je jezik jedan kompleksan ali jedinstven univerzum.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Kognitivna teorija i kognitivna gramatika. Pojam kognitivne metafore. Kognitivne metafore i jezička slika sveta.Kognitivne metafore u svakodnevnom i naučnom jeziku i u jeziku poezije. Proces metaforizacije. Kognitivna i gramatička realizacija metafore. Stilske figure vezane uz metafore. Kogitivna metafora i publicistika. Uloga metafore u slengu. Kognitivne metafore i reklame. Prevođenje i kognitina metafora.
      Sadržaj praktične nastave Ispitivanje konceptualizacije metafora u svakodnevnom jeziku, u jeziku štampe i književnih dela. Prikupljanje metaforičkih izraza u različitim tematskim oblastima, sastavljanje upitnika i analiza rezultata. Izrada prezentacija. Samostalno istraživanje.
      Literatura
      1. Kövecses Zoltán (2005): A metafora. Gyakorlati bevezetés a kognitív metaforaelméletbe. Budapest: Typotex
      2. Kövecses Zoltán–Benczés Réka (2001): Kognitív nyelvészet. Budapest: Akadémiai Kiadó
      3. Tolcsvai Nagy Gábor (2011): Kognitív szematnika. Nyitra: Közép-európai Tanulmányok Kara
      4. Fónagy Iván (é. n.): A költői nyelvről. Budapest: Corvina
      5. Kemény Gábor (szerk., 2001): A metafora grammatikája és stilisztikája. Budapest: Tinta Könyvkiadó
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      1 1
      Metode izvođenja nastave Obrada teorijskih nastavnih jedinica putem predavanja, samostalni rad studenata, rešavanje zadataka praktičnog karaktera. Nastava se izvodi i u grupama, uz aktivno učešće studenata u procesu učenja. U procesu izlaganja gradiva koriste se prezentacije i multimedijalni materijali
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 30
      Praktična nastava Usmeni ispit 20
      Projekti
      Kolokvijumi 20
      Seminari 20
      Vrh strane